الأربعاء، 14 أكتوبر 2009

هذا أنا



عندما أحب


أجمع خيوط الشمس فى عيني


انسج حنينا من قمر


ينساب دفئا عبر السجايا


لحن بهي ، شجي الوتر


يحملني عند آفاق الغمام


يجعلني أكثر من بشر


أقتات فى شهد الرضاب


يشبعني ... لعينيك النظر


أعود لمهدي طفلا وليدا


ولو دثرني خريف العمر


عندما أحب


أُحرق فى سجن الحروف


ما بين خوف وضجر


أخشى أن يأتي الربيع


وأعتاد فى روضى الزهر


وأصير كالغصن الكسيح


إن قل ما يعطي المطر


ويجوب فى يومي الخريف


ويعلن إفلاس العمر


لأني أحمل قلب ضعيف


لن يقوي يوما ينفطر


هذا أنا
نهر حب لا ينضب


طوفان شوق وأنهمر


عصف خوف لا يهدأ


لهيب حزن يستعر


ربيع فى أقصي الخريف


يولد فيه وينتحر


هذا أنا


نجم فى مدار الشمس


عاش دهرا وانفجر


جاء من الكون الفسيح


إلى شفتاك ... لينصهر

هناك 7 تعليقات:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ممممممممممممم

ونحجزززززززززززز
اول تعليق

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

والتانى كمان

انا هنا نوسة النوسة كونوسة

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

يا ويلكم يا ويلكم

ايه الغيبه دى كلها
نورت الدنيا كلها
ويارب منور كده على طول
حمدالله على سلامتك

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

الله عليك وعلى رقةة كلماتك بجد فى منتهى الرقه
سعدت بكوني اول من علق هنا

علي هذه الكلمات الجميلة

من عالم الابداع ....

هنا قراءة اجمل المعاني باروع الحروف كتبت

مودتى
نوسة

>>> يقول...

نَعَم .. هذا أنتَ

أديب مخضرم

وشاعر موهوب

أستغرب من قلة التعليقات حتى الآن
برغم روعة القصيدة

استمر مبدعاً
وتقبلني صديقاً

بَرَاء

------ يقول...

الله

بجد مش عارفة اقول اييه

عجز لسانى عن التعبير

بجد يسلم قلمك
مرهف فى احساسه
العذب فى كلامه

وربنا يحميك

اســ الغربه ـــير يقول...

بتعملى ايه يانوسه ياكونوسه انتى وانا كمان طبعا هنا اهو ايه الكلام الجميل ده ياناس بس عايز اقول حاجه صغيره انا بقيت حاسس ان مافيش حاجه اسمها حب فى الدنيا دى تحياتى الاسير المجروج