الأربعاء، 15 يوليو 2009

قالت الأيام



قالت الأيام
وهى تغتسل فى دماء الحب
لا شىء يدوم
لا العمر
وإن كان بمدار الشمس موصولا
لا الحب
وإن كان سراً طى القلب مسدولا




قالت الأيام
وهى تتأرجح على مشانق الغرام
لا شىء يبقى
يرحل الحب
بعده الحزن
وترحل الآلام
تتلاشى الأشياء
داخل توابيت العمر السكير
نشتاق للسلوى
برغم العقل الكبير
وصدى الكلمات
وخيالات الضمير
فكل الأشياء تتساوى
فى شراك حس أجير
الأمس يمضى ضرير
والغد يُقبل
مجهول المصير




قالت الأيام
عندما حل السكون
لا شىء يكون
يرحل العشاق
بعد افول الأشواق
ويشرق الجنون





قالت الأيام
وهى تتناول معطف الجنون
لا العمر
لا الحب
لا الظنون
تغفر ذنبا
لعاشق واحد يخون

هناك 6 تعليقات:

Lyssandra يقول...

:) سعيدة إني لقيت المدونة دي تاني
أظن حضرتك كنت حذفتها

قالت الأيام
وهى تتناول معطف الجنون
لا العمر
لا الحب
لا الظنون
تغفر ذنبا
لعاشق واحد يخون

الكلمات دي تحديداً لها وقع خاص لديّ

__

تحياتي ودمت بكل خير

صفــــاء يقول...

قالت الأيام
أنا فقط من يدوم حتى تفنى الازمان

الأيام ذات سلطان نافذ على رقابنا
تشتت جمعنا .. تنير قلوبنا ثم تطح بنا

لكن سيدى الكريم
ليس كلنا بخاضع لها
قد تكون ذات الكلمه الفصل
لكن لنا ما بين البدء والمنتهى
نستطيع أن نغير للأفضل
او حتى نسرق منها ما يسعدنا قبل ان تنتزعه ثانيا

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

ايه ده

معقول ناس علقت قبلى

بس يلا بقى انا اللى غلطانه

على فكره يا استاذ حاول

انا قريت البوست

بس يوميها كنت عند تيته

ومكنش فى وقت أعلق

وكل يوم أبص أعتقد انى علقت

واكتشفت بالصدفه البحته

انى معلقتش

هعلق بقى

فاصل قصير ونعود إليكم

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

عدنا إليكم بعد الفاصل

لا شىء يبقى
يرحل الحب
بعده الحزن
وترحل الآلام
تتلاشى الأشياء
داخل توابيت العمر السكير
نشتاق للسلوى


رائع

عندك حق

كل شىء بيرحل ومفيش حاجة بتدوم

وكأن إذا اكتمل شىء يؤول للنقصان حتما

وكأن الرحيل والفرا ق حتميه اى حاجة

تحياتى

سهوره

احمد عبد السلام يقول...

كلمات جميلة

ومعانى عميقة

خصوصا البداية ((قالت الايام))

بالتوفيق


لك تحياتى

saragebaly يقول...

هذا نص ما تقوله لي الايام في هذه الايام


تحياتي لقلمك الرائع

سارة